Markkinoinnin hyvä tapa.

1. Mitä tarkoittaa hyvän tavan vastainen menettely markkinoinnissa?

Kuluttajansuojalain mukaan markkinoinnissa ei saa käyttää hyvän tavan vastaista menettelyä. Tämä tarkoittaa sitä, että mainonnassa ei viestitetä yhteiskunnassa yleisesti hyväksyttyjen periaatteiden vastaisia arvoja.

2. Mistä tietää, mikä on hyvän tavan vastaista

Kuluttajansuojalain mukaan markkinoinnissa ei saa käyttää hyvän tavan vastaista menettelyä. Tämä tarkoittaa sitä, että mainonnassa ei viestitetä yhteiskunnassa yleisesti hyväksyttyjen periaatteiden vastaisia arvoja. Nämä arvot ilmenevät suoraan lainsäädännöstä: väkivallan käyttö mainonnassa ei ole hyväksyttävää, sukupuoleen tai syntyperään perustuva syrjintää ei sallita ja lapsen etu on otettava huomioon.

3. Mitä tarkoitetaan syrjivällä mainonnalla?

Syrjivällä mainonnalla tarkoitetaan sitä, että jotakin ihmisryhmää alistetaan, halvennetaan tai loukataan sukupuolen, uskonnon, rodun tai vammaisuuden perusteella. Mainonta ei saa vahvistaa yhteiskunnassa jo olevia syrjiviä asenteita.

4. Onko alastoman ihmisen esittäminen mainoksessa aina syrjivää?

Sukupuolen halventaminen ja sukupuolen esittäminen alentavan seksistisesti sen sijaan on kiellettyä. Kun seksuaalisuutta käytetään korostetusti tehokeinona ja esitystapa on naista tai miestä halventava, mainonta on hyvä tavan vastaista.

5. Miksi on tärkeää esittää kaikki etniset ryhmät tasavertaisena mainonnassa?

Uskonnollisen symboliikan käyttäminen markkinoinnissa herättää lähes poikkeuksetta voimakkaita tunteita, joiden huomioiminen monikulttuurisessa yhteiskunnassa on tärkeää.

6. Miksi väkivalta ei lähtökohtasesti ole hyväksyttävää mainoksissa?

Markkinointi on yksi tapa välittää yhteiskunnassa vallitsevia arvoja. Väkivaltaista käyttäytymistä ja toisen henkilön omaisuuden vahingoittamista ei pidetä hyväksyttävänä, joten väkivallan käyttäminen mainoksen tehokeinona on lähtökohtaisesti hyvän tavan vastaista. Huumori ei tee väkivallasta sen oikeutetumpaa. Päinvastoin; humoristinen asenne saattaa vähätellä väkivallan paheksuttavuutta ja luoda mielikuvan hyväksyttävästä käyttäytymismallista.

7. Millaista voi olla piittaamattomuus mainonnassa?

Mainokset muokkaavat yhteiskunnan arvopohjaa ja saattavat vaivihkaa tehdä epätoivotuista toimintamalleista hyväksyttyjä, jopa tavoiteltuja. Erityisesti turvallisuusnäkökohtien unohtaminen mainoksessa saattaa johtaa siihen, että mainoksen toimintamallin matkiminen aiheuttaa vakavan vaaratilanteen. Jos mainoksessa rikotaan tuotteiden ja palveluiden turvallisuusmääräyksiä, mainos on yleensä myös hyvän tavan vastainen.

8. Mitä erityistä pitää ottaa huomioon ulkomainonnassa?

Mainoksia suunniteltaessa on otettava huomioon kansalaisten oikeus rauhalliseen asuinympäristöön. Alaikäisten ei pitäisi kohdata mainoksia, joissa on esim. heidän ikä- ja kehitystasoonsa sopimattomia seksuaalisia ärsykkeitä.

9.  Miksi alaikäisiä pitää suojella mainonnalta?

Mainostajien on kunnioitettava alaikäisen hyväuskoisuutta ja kokemattomuutta. Siksi lapsille ei saa mainoksissa esittää sopimattomia käyttäytymismalleja eikä lupauksia siitä, että elämä muuttuu paremmaksi ostamalla oikeita tuotteita.

 

Mainonnan tunnistettavuus.

1. Mitä tarkoittaa mainonnas tunnistettavuus?

Mainoksen on oltava tunnistettavissa mainokseksi vaivatta esitystavasta ja mainosvälineestä riippumatta. Kuluttajalla on oikeus tietää, milloin häneen yritetään vaikuttaa kaupallisesti. Mainonnan tunnistettavuuden vaatimus koskee kaikkia kanavia ja muotoja, myös sosiaalista mediaa.

2. Onko piilomainonta ok?

Piilomainonta tai peitelty mainonta ei ole koskaan hyväksyttävää.

3. Miten advertoriaali voidaan tunnistaa lehden varsinaisesta artikkelista?

kutsutaan toimitukselliseen tapaan tehtyä mainosta, joka ulkoisesti muistuttaa tavallista lehtijuttua. Lukijan on voitava aina helposti erottaa toimituksellinen sisältö ja mainonta toisistaan. Tunnistettavuus helpottuu, kun advertoriaali merkitään tunnistetekstillä ”Mainos”.

4. Anna esimerkki sponsoroidusta tv-ohjelmasta.

Sponsoroitujen ohjelmien alussa tai lopussa on esitettävä selvästi sponsorin nimi tai tunnus.

5. Oletko nähnyt tuotesijoittelua esim. elokuvissa, tv-sarjoissa tai nettivideoissa?

En ole nähnyt tuotesijoittelua.

6. Saako puhelinmyyjä aloittaa puhelunsa jaarittelemalla niitä näitä?

Kyllä.

7. Saako lastenohjelmien välissä olevissa mainoksissa kehottaa lasta ryntäämään kauppaan ja ostamaan tuote?

Alaikäiset, alle 18-vuotiaat lapset ja nuoret, ovat kuluttajansuojalaissa erityisasemassa. Alaikäisiin kohdistuvaa markkinointia arvioidaan tiukemmin kuin muuta markkinointia, koska alaikäisiä voidaan heidän tietojensa tai kokemustensa rajoittuneisuuden vuoksi pitää tavallista alttiimpina markkinoinnin vaikutuksille.

 

Palaute yritykselle.

1. Mikä viranomainen valvoo tupakka- ja alkoholituotteiden markkinointia?

Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira ja aluehallintoviranomaiset valvovat tupakan ja alkoholin markkinointia.

2.Mille viranomaiselle voi valittaa pakkausemerkinnöistö?

Terveystarkastajalle voi esittää kysymyksiä elintarvikkeista ja antaa palautetta sekä valittaa muun muassa pakkausmerkinnöistä.

 

Hinnan ilmottaminen.

1. Kerro lyhyesti säännöt tavaroiden hinnan ilmottamisesta.

Hinnan ilmoittamisvelvollisuuteen ja -tapaan vaikuttaa keskeisesti onko kyse tavarasta vai palvelusta ja missä välineessä sitä markkinoidaan. Hinnan ilmoittamisvelvollisuus voi olla eri tavaroilla ja palveluilla erilainen ja se voi olla riippuvainen käytetystä myyntitavasta.

 

Alennusmyynti ja tarjoukset.

1. Riittääkö se, että tuotteen alennus prosentti ja alkuperäinen hinta kerrotaan ennen ostopäätöstä ja lopullinen hinta vasta kassalla?

Ei riitä, jos tuotteesta kerrotaan vain aikaisemmin peritty hinta ja alennusprosentti ja lopullisen hinnan saa selville vasta kassalla. Aiemmin perittyä hintaa ei ole välttämätöntä ilmoittaa alennusmyyntihinnan yhteydessä lainkaan.

2. Saako liikeessä olla jatkuva alennusmyynti?

Alennusmyynti-hintojen pitää olla todellisia. Pitkään jatkunut alennusmyynti merkitsee alennettujen hintojen muuttumista kauppapaikan pysyviksi hinnoiksi, joten alennushintailmoittelu ei voi olla jatkuvaa.

3. Kauan alennusmyynti saa kerralla kestää?

Alennusmyyntien maksimikesto on 2 kuukautta yhteen menoon.

 

Suoramarkkinoinnin kieltäminen.

1. Miten voi kieltää osoitteellisen suoramarkkinoinnin ja puhelinmyynnin?

Trafi tarjoaa osoitetietoja suoramarkkinointia harjoittaville yrityksille. Osoitteenluovutus- ja markkinointikielto täytyy tehdä kirjallisesti TraFin tietopalveluun. 

2. Mitä sinun pitää tehdä, jos joku yritys lähettää sinulle tilaamatta jonkin tuotteen?

Tilaamatta toimitetuista tuotteista tai näytteistä ei voi vaatia kuluttajalta maksua, tuotteen palauttamista, säilyttämistä tai mitään muutakaan toimenpidettä. Tällainen ns. negatiivinen myyntimenetelmä on kielletty kuluttajansuojalaissa. Jos tuotteita lähetetään kuluttajille ilman tilausta, hän saa pitää tuotteet eikä häneltä voida edellyttää mitään toimia.